学校法人尚志学園 尚志高等学校〒963-0201 郡山市大槻町字坦ノ腰2番地TEL: 024-951-3500  FAX : 024-962-0208

スク−ルバス路線バス

尚志高校からのお知らせ

探究学習ポスター発表(特別進学コース)

4月25日、特別進学コースの3年生が、探究学習ポスター発表を行いました。

特別進学コースでは、現3年生(2年次からスタート)から探究学習というプロジェクト型の学習を、総合的な学習の時間で展開しています。

調べるだけではなく、実際に社会とつながりを持つ中で、自ら課題意識を持ち、大学で学ぶ目的を明確にするというねらいで実施しており、今後求められていく新しい学力観を身につけることができる授業です。

生徒それぞれが、自分の興味と社会課題を結びつけてテーマを設定し、情報を収集、整理・分析し、自分なりの解決策を考えます。プロジェクトを立ち上げ、課題解決に向けてアクションをしている生徒もいます。

今日のポスター発表は、9月の最終プレゼン発表に向けた中間報告のようなものです。

発表者がポスターの前に立ち、学習内容のプレゼンや質疑応答をし、観覧者は発表に対して必ず付箋を残すという形で行いました。3グループで交代制だったので、すべての生徒が発表者と観覧者になりました。

会場は終始熱気に包まれ、生徒たちは時間を忘れて多くの発表を聞いたり、質問をしたり、付箋でコメントを残したりしていました。

終了後、ある生徒が「探究学習やっててよかったです。改めて、自分の将来の夢を絶対に実現させたいと思うようになりました。友達の発表でヒントももらったので、9月のプレゼン発表までに必ずアクション起こします。」と言っていました。

探究学習1期生であるため、どうなることかと心配していましたが、全員が能動的に行動し、友人からから学んでいる姿に感動しました。

今日のポスター発表は大成功でした。


2019.04.25_poster.jpg2019.04.25_poster-2.jpg

Presentation of posters for further study (Special Advancement Course)

On April 25, 3rd graders of the Special Advancement Course presented an inquiry type learning poster.

In the Special Advanced Course, students from the current 3rd grade (2 Years Start) are given a project-type of exploratory learning in a period of comprehensive study.

This class is conducted not only for research but also for the purpose of clarifying the purpose of studying at the university with an awareness of the issues by oneself while actually having a connection with society. It is a class in which students can acquire a new view of academic ability that will be required in the future.

Each student associates his or her interests with social issues, sets a theme, collects, organizes, and analyzes information, and comes up with his or her own solution. Some students are starting projects and taking action to solve their problems.

Today's poster presentation is like an interim report for the final one in September.

The presenter stood in front of the poster, giving a presentation and Q & A on the content of the study, and the audience always left a sticky note for the presentation. All the students became presenters and spectators because it was a rotation system with 3 groups.

The hall was filled with excitement from start to finish, and the students forgot their time to listen to many announcements, ask questions, and leave comments on sticky notes.

After finishing, one student said, "I'm glad that I did inquisitive learning. Once again, I want to make my dream come true. I got a hint from my friend's presentation, so I will definitely take action before the presentation in September.".

I was worried about what would happen since I was in the first year of exploratory learning, but I was impressed by how everyone acted actively and learned from friends.

Today's poster presentation was a great success.

2019.4.26 更新

2019.7.22 第1回学校見学会
2019.7.21 7月22日〜7月28日の日程
2019.7.20 休業前指導
2019.7.19 体育祭
2019.7.18 熱中症予防 消防庁