学力の三要素をどう評価する?
大学入試改革では、学力の3要素を測ることが求められています。具体的にどう評価するのかは各大学にゆだねられていますが、福島大学の例を見てみましょう。
福島大学 | 知識・技能 | 思考力・判断力・表現力 | 主体性等 |
---|---|---|---|
人間発達文化学類 | 小論文 面接 実技検査 |
小論文 面接 実技検査 |
面接 |
人間発達文化学類 (スポーツ健康科学コース) |
実技実績調査(第一次選抜) 小論文 面接 実技実績評価(第二次選抜) |
小論文 面接 |
面接 |
総合型選抜のうちの2つのコースを抜粋しました。小論文や面接などがどの能力を測るものなのかを明記していることが分かります。総合型選抜・推薦型選抜でも学力を、一般選抜でも主体性を評価するようになるため、受験生に求められる力も多様になります。その準備には時間がかかりますよね。
進路だより No.11より
How do you evaluate the three elements of academic ability?
In the university entrance examination reform, it is required to measure 3 factors of academic ability. The specific evaluation is left to each university, but let's take a look at an example of Fukushima University.
Fukushima University | knowledge and skills | thinking, judgment, and expression | identity, etc. |
---|---|---|---|
Human Developmental Cultures | short essay interview practical examination |
short essay interview practical examination |
interview |
Human Developmental Cultures (Sports Health Science Course) |
Practical skill results survey (primary selection) short essay interview Practical skill performance evaluation (secondary selection) |
short essay interview |
interview |
Two of the integrated selection courses were selected. You can see that it clearly indicates which abilities are measured by essays and interviews. The ability required of examinees will also be varied because the ability will be evaluated in the integrated selection and the recommended selection as well as in the general selection. It takes time to prepare for that.
News from career guidance No.11
2020.6.25 更新
2024.8. 1 | 第3回・第4回学校見学会 |
---|---|
2024.7.26 | 探究学習成果発表会決勝(3年特別進学コース) |
2024.7.26 | 7月29日〜8月4日の日程 |
2024.7.24 | 学校見学会(第1回・第2回) |
2024.7.20 | 7月22日〜7月28日の日程 |