学校法人尚志学園 尚志高等学校〒963-0201 郡山市大槻町字坦ノ腰2番地TEL: 024-951-3500  FAX : 024-962-0208

スク−ルバス路線バス

尚志高校からのお知らせ

福島大学-3 ⑤ 合格体験記(令和元年度卒業生)

『 一歩目 』

福島大学 理工学群 共生システム理工学類 >>(公募制推薦入試)

普通科総合進学コース    杉本    潤禰
(郡山市立第七中学校出身)

■合格の秘訣


 私には、将来「人の生活を豊かにするロボットを作る」という夢があり、一年生の時に両親と話し合い、父が塾講師をしていた経験から、私の夢を実現できる大学として福島大学を勧めてくれました。その事が、私にとって具体的な目標を持つという事に繋がったのではないかと思っています。また、二年生の時にオープンキャンパスに参加した事で、周囲に環境なども知る事が出来、さらに入学したいという気持ちが強くなりました。

 他の大学について興味を持心 かっ心のかというと、私は他の大学のオープンキャンパスにも参加し、資料請求などもしました。しかし、心が動く事は無く、気持ちは福島大学のみと固まりました。

 三年生になり三者面談では、他の大学を受けるつもりが無い事を担任の先生に話すと、これからの大変さへの覚悟を問われました。また、とても心配して頂き勉強以外のアドバイスも頂きました。その中から3つ書きます。一、卒業生の合格体験記を読むこと。 二、新聞の気になった記事について自分なりの考えを買い見ること。三、もう一度オープンキャンパスに参加する事です。私は公募制推薦で受験しましたので、これらのアドハイスがすべて役立ちました。卒業生の合格体験記は、先輩方が何をして良かったと思い、何をせずに後悔してしまったかなどが書いてあり、自分が何をすれば後悔しないのかに気づけたように思います。新聞の記事は小論文を書く為や面接の受け答えに、今、社会で起きている事に目を向けるだけでなく、語彙力を向上させるという意味でも必要な事だったと思います。オープンキャンパスヘの参加については、二度参加している事もあり、受験の時に初めての場所では無いという安心感が得られたり、面接官三人の中に自分が入学したら学びたいと思っている教授がいらっしやった事などが緊張を和らげる結果となり、落ち着いて受験する事が出来たのではないかと思っています。

 私が合格という結果を得られたのは、心願理由書を書き始める所から、小論文の添削や面接の指導にと、私の為に先生方がお忙しい時間を割いて下さった事に他なりません。先生方は、私の駄目だと思う所を的確に直して下さり、自信が持てずに不安を抱えてしまった時には励まして下さいました。先生方には大変お世話になりました。感謝の気持ちで一杯です。ありがとうございました。



■後輩へのメッセージ


 私の場合は、公募制推薦での受験でしたので、志望理由書を書く前に、どのように書けば自分に 興味を和ってもらえただろうか、何と書けば面接の時に答えられる質問が来るだろうかと考えながら書きました。実際の面接では、志望理由書に書いた中から想定していた質問が二つありました。また、他校の生徒の話しでは、あまり知らない事を書いてしまった為に、より深い質問をされた時に答えられなかったとも聞きました。以上の事から、志願理由書も手を抜かずに書く事が大切なのではないかと思います。

 また、進路や努力の仕方について迷っている方は、保護者と話し合う事、先生方に相談する事、先輩方の合格体験記を参考にする事が良いのではないかと思います。

 進路の決定には、保護者の同意が必要ですし、先生方は、勉強はもちろんですが、それ以外でも助言をして下さいます。先輩の一人として私の言葉も役に立てればと思います。





【Shoshi Success Story】

Fukushima University >> (Open-recommendation Entrance Examination)

Department of Humanities and Social Sciences

'The First Step'

General Education Course  Junya Sugimoto
(Graduated from Koriyama 7th Junior High School)


 When I was my first grade in high school, my parents and I talked about it, and based on my father's experience as a cramming school teacher, he recommended Fukushima University as a university where I could realize my dream. I believe that this led me to have a specific goal in mind. In my second year, I attended an open campus, which gave me the opportunity to learn about the environment around me and made me want to enroll in the university even more.

 I attended other universities' open campuses and requested information materials, but that didn't move me. However, I wasn't moved, and my mind was firmly set on Fukushima University.

 In my 3rd year, I told my homeroom teacher that I was not going to apply to any other university, and he asked me to prepare myself for the difficulties I would face in the future. He was also very concerned about me and gave me some advice other than studying. I would like to write three of them. One, read success stories of graduates. Secondly, I should buy my own ideas about articles in newspapers that caught my attention. Three, to attend the open campus again. I took the entrance exam with an open recommendation, so all of these ad hoc tips helped me. The alumni's success stories were written by the seniors about what they thought they should have done and what they regretted not doing, and I think they helped me realize what I should have done to avoid regrets. I think the newspaper articles were necessary for writing essays and answering interviews, not only to look at what's happening in society today, but also to improve my vocabulary. As for my participation in the open campus, I attended it twice. I felt secure in the knowledge that it was not my first time there, and one of the three interviewers was a professor that I would like to study with if I were to enter the university. I think that I am not.

 The only reason I was able to pass the entrance exam was because the teachers took time out of their busy schedule to help me with the writing of the reasons for my application, correcting my essays, and coaching me through the interview process. They corrected what they thought was wrong with me and encouraged me when I was lacking in confidence and anxiety. I am very grateful to my teachers for the help they gave me. I am filled with gratitude. Thank you very much.



Message

 In my case, I took the entrance examination through an open application system, so before writing the statement of purpose, I thought about how I should write it and what I should write to get people to be interested in me, and what questions I should write that I could answer during the interview. In the actual interview, there were two questions that I expected to be asked from my statement of reasons for applying to the school. I also heard from students at other schools that they were unable to answer the more in-depth questions because they wrote about things they didn't know much about. From the above, I think it's important to write your reasons for applying to a school without skimping on the details.

 If you are not sure about your future career path, you should talk with your parents or guardians, consult with your teachers, and refer to the experiences of your seniors who have passed the exam.

 In order to make a decision on which direction to take, the consent of the parents is required, and the teachers will give you advice not only on your studies, but also on other subjects. As one of the seniors, I hope my words will be helpful to you.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)



2020.8.21 更新

2023.12. 7 令和5年度 第1学年 大学見学(総合的な探究)
2023.12. 5 2年特別進学コース 探究学習成果発表会 <2年生校内予選>
2023.12. 5 部活動情報(男子サッカー部)(女子サッカー部)
2023.12. 5 部活動情報(男子サッカー部)
2023.12. 5 部活動情報(男子サッカー部)