大学入試 何が変わった? 推薦入試とAO入試
大学入試の学校推薦型選抜・総合型選抜 何が変わった??
学校推薦型選抜の推薦入試からの変更点 | 総合型選抜のAO入試からの変更点 | |
各大学が実施する評価方法等(例:小論文、プレゼンテーション、口頭試問、実技、各教科・科目に係るテスト、資格・検定試験の成績等)、共通テストのいずれか1つによる評価を必須化。 | ||
本人の学習歴や活動歴を踏まえた「学力の3要素(※1)」に関する評価を記載すること、大学がこれらを活用することの両方を必須化。 |
志願者本人の記載する資料(例:活動報告書、入学希望理由書、学修計画書等)の積極的な活用。 |
簡単に言うと、「学力を必ず測りましょう」「主体的な活動を評価しましょう」ということ。各大学は学力の3要素をどの入試でどのように評価するのかを、学生募集要項で明記しています。今までのように「学力が高い」や「まじめに学校生活を送っている」だけでは、思うような評価が得られないということです。
1年生のときから何をやってどんな力を身に付けてきたのか。そしてそれを評価してくれるのはどの大学のどの受験型なのか。そのマッチングがこれからの大学入試の大きなポイントになります。
※1 学力の3要素...①知識・技能 ②思考力・判断力・表現力 ③主体性・多様性・協調性
進路だより No.9より
What has changed in the college entrance examination of the school recommendation and comprehensive selection??
Changes in the school recommendation system from the recommendation system |
Changes from AO Entrance Examination for Comprehensive Selection |
|
Evaluation using any one of the common tests, such as the evaluation methods, etc., conducted by each university |
||
It is now mandatory to describe the evaluation of the "3 elements of academic achievement (※ 1)" based on the student's learning and activity history, and for universities to make use of these evaluations. | Active use of materials written by applicants (For example, activity reports, reasons for admission, study plans, etc.).。 |
Simply put, "Be sure to measure your academic ability." "Let's evaluate the initiative.". Each university specifies in its student application guidelines how and in which entrance examinations the three elements of academic ability are evaluated. It means that we cannot get the desired evaluation only by "have high academic ability" and "live a decent school life" as we have done so far.
What did you do and what kind of strength did you have since your first year? And which university and which entrance examination type will evaluate it? That matching will be a big point of future university entrance examinations.
*(1) 3 Elements of Academic Achievement ... (1) Knowledge and Skills, (2) Thinking Ability, Judgment Ability, and Expressive Ability, and (3) Individuality, Diversity, and Cooperation
News from career guidance No.9
2020.6. 9 更新
2024.8. 1 | 第3回・第4回学校見学会 |
---|---|
2024.7.26 | 探究学習成果発表会決勝(3年特別進学コース) |
2024.7.26 | 7月29日〜8月4日の日程 |
2024.7.24 | 学校見学会(第1回・第2回) |
2024.7.20 | 7月22日〜7月28日の日程 |