新元号 令和 スタート
天皇陛下の生前退位により、2019年5月1日から、元号が令和へ改まりました。
平成17年に新天皇が皇太子殿下のときに朗読された「子は親の鏡」の詩を紹介します。
"子は親の鏡"
・けなされて育つと、子どもは、人をけなすようになる
・トゲトゲした家庭で育つと、子どもは乱暴になる
・不安な気持ちで育つと、子どもも不安になる
・「可愛そうな子だ」といって育てると、子どもは惨めな気持ちになる
・親が他人を羨んでばかりいると、子どもも人を羨むようになる。
・叱りつけてばかりいると、子どもは「自分は悪い子なんだ」と思ってしまう。
・励ましてあげれば、子供は自信を持つようになる
・広い心で接すれば、キレる子にはならない
・誉めてあげれば、子どもは、明るい子に育つ
・愛してあげれば、子どもは人を愛することを学ぶ
・認めてあげれば、子どもは、自分が好きになる
・見つめてあげれば、子どもは頑張りやになる
・分かち合うことを教えれば、子どもは、思いやりを学ぶ
・親が正直であれば、子どもは正直であることの大切さを知る
・子どもに公平であれば、子どもは正義感のある子に育つ
・優しく、思いやりをもって育てれば、子どもは優しく育つ
・守ってあげれば、子どもは強い子に育つ
・和気あいあいとした家庭で育てば、子どもはこの世の中はいいところだと思えるようになる
The name of the era was changed to "Reiwa" on May 1, 2019 due to the abdication of the Emperor.
The following is a poem from "The child is the mirror of the parent." that the new Emperor read when he was Crown Prince in 2005.
CHILDREN LEARN WHAT THEY LIVE
・If children live with criticism, they learn to condemn.
・If children live with hostility, they learn to fight.
・If children live with fear, they learn to be apprehensive.
・If children live with pity, they learn to feel sorry to themselves.
・If children live with ridicule, they learn to feel shy.
・If children live with jealousy, they learn to feel envy.
・If children live with shame, they learn to feel guilty.
・If children live with encouragement, they learn confidence.
・If children live with tolerance, they learn patience.
・If children live with praise, they learn appreciation.
・If children live with acceptance, they learn to love.
・If children live with approval, they learn to like themselves.
・If children live with recognition, they learn it is good to have a goal.
・If children live with sharing, they learn generosity.
・If children live with honesty, they learn truthfulness.
・If children live with fairness, they learn justice.
・If children live with kindness and consideration, they learn respect.
・If children live with security, they learn to have faith in themselves and it those about them.
・If children live with friendliness, they learn the world is a nice place to live.
copyright@1972,Dorothy Law Nolte,Ph,D
2019.5. 1 更新
部活動情報(サッカー部)
・Soccer MAMA 2019 SPRING ISSUE Vol.29に紹介されました。
・5月の予定表を公開しました。
サッカー部のページへ >>
・Introduced in Soccer MAMA 2019 SPRING ISSUE Vol. 29
・Published our calendar for May
2019.4.29 更新
4月29日〜5月5日の日程
|
【朝学】 なし |
|
| 29(月) |
・昭和の日 |
| 30(火) |
・国民の休日 |
| 1(水) |
・天皇即位の日 |
|
2(木) |
・国民の休日 |
|
3(金) |
・憲法記念日 |
|
4(土) |
・みどりの日 |
| 5(日) |
・こどもの日 |
|
・ 【スクールバス略記号】 |
|
2019.4.27 更新
探究学習ポスター発表(特別進学コース)
4月25日、特別進学コースの3年生が、探究学習ポスター発表を行いました。
特別進学コースでは、現3年生(2年次からスタート)から探究学習というプロジェクト型の学習を、総合的な学習の時間で展開しています。
調べるだけではなく、実際に社会とつながりを持つ中で、自ら課題意識を持ち、大学で学ぶ目的を明確にするというねらいで実施しており、今後求められていく新しい学力観を身につけることができる授業です。
生徒それぞれが、自分の興味と社会課題を結びつけてテーマを設定し、情報を収集、整理・分析し、自分なりの解決策を考えます。プロジェクトを立ち上げ、課題解決に向けてアクションをしている生徒もいます。
今日のポスター発表は、9月の最終プレゼン発表に向けた中間報告のようなものです。
発表者がポスターの前に立ち、学習内容のプレゼンや質疑応答をし、観覧者は発表に対して必ず付箋を残すという形で行いました。3グループで交代制だったので、すべての生徒が発表者と観覧者になりました。
会場は終始熱気に包まれ、生徒たちは時間を忘れて多くの発表を聞いたり、質問をしたり、付箋でコメントを残したりしていました。
終了後、ある生徒が「探究学習やっててよかったです。改めて、自分の将来の夢を絶対に実現させたいと思うようになりました。友達の発表でヒントももらったので、9月のプレゼン発表までに必ずアクション起こします。」と言っていました。
探究学習1期生であるため、どうなることかと心配していましたが、全員が能動的に行動し、友人からから学んでいる姿に感動しました。
今日のポスター発表は大成功でした。
![]()
![]()
Presentation of posters for further study (Special Advancement Course)
On April 25, 3rd graders of the Special Advancement Course presented an inquiry type learning poster.
In the Special Advanced Course, students from the current 3rd grade (2 Years Start) are given a project-type of exploratory learning in a period of comprehensive study.
This class is conducted not only for research but also for the purpose of clarifying the purpose of studying at the university with an awareness of the issues by oneself while actually having a connection with society. It is a class in which students can acquire a new view of academic ability that will be required in the future.
Each student associates his or her interests with social issues, sets a theme, collects, organizes, and analyzes information, and comes up with his or her own solution. Some students are starting projects and taking action to solve their problems.
Today's poster presentation is like an interim report for the final one in September.
The presenter stood in front of the poster, giving a presentation and Q & A on the content of the study, and the audience always left a sticky note for the presentation. All the students became presenters and spectators because it was a rotation system with 3 groups.
The hall was filled with excitement from start to finish, and the students forgot their time to listen to many announcements, ask questions, and leave comments on sticky notes.
After finishing, one student said, "I'm glad that I did inquisitive learning. Once again, I want to make my dream come true. I got a hint from my friend's presentation, so I will definitely take action before the presentation in September.".
I was worried about what would happen since I was in the first year of exploratory learning, but I was impressed by how everyone acted actively and learned from friends.
Today's poster presentation was a great success.
2019.4.26 更新
春の防災訓練
本日の防災訓練は、雨のため放送による指導となりました。![]()
A disaster drill was held. Unfortunately, due to the rain, instead of the disaster evacuation drill that was originally scheduled, the guidance was broadcast.
2019.4.25 更新
部活動紹介(ソフトボール部・ユネスコ部)
ソフトボール部とユネスコ部の紹介です。
ソフトボール部 >>
ユネスコ部 >>
This is a profile of the softball club and the UNESCO club.
2019.4.25 更新
![]()




