美術館見学
令和元年8月2日(金)に情報総合科コンピュータデザインコース2・3年生で美術館見学を実施しました。
諸橋近代美術館と郡山市立美術館で学芸員の方から各企画展の解説を頂きながら鑑賞してきました。
Tour of the museum
On Friday, August 2, 2019, students in the 2nd and 3rd grades of the Computer Design Course in the Information Science Department toured the museum.
They enjoyed the museum while receiving explanations of each planned exhibition from curators at Morohashi Museum of Modern Art and Koriyama City Museum of Art.
2019.8. 7 更新
共立女子大学 ⑰合格体験記(平成30年度卒業生)
『 夢の実現に向けて 』
共立女子大学 看護学部(指定校推薦)
普通科 総合進学コース 看護系 伊 藤 杏 奈
(弓道部 ・ 大玉中学校出身)
■合格の秘訣
私はこの度、共立女子大学看護学部看護学科に指定校推薦で合格することができました。指定校推薦を受験するにあたり三つのことに取り組みました。
一つ目は、勉強と部活動の両立です。私は一年生の時から指定校推薦で受験しようと考えていました。指定校推薦とは三年間の評定平均や服装・生活態度、模擬試験の偏差値などを総合して評価し決められます。したがって一年次から文武両道を意識し徹底しました。
二つ目は、大学の資料集めです。二年生の夏から様々な専門学校や大学のオープンキャンパスに参加し、それぞれの学校の特色を知り、自分の理想の大学像と照らし合わせました。また、私の場合は過去に目指す学科からの指定校推薦がなかったため、学校内の資料から情報収集をすることができませんでした。しかし、オープンキャンパスの個別相談の場で直接質問をし、パンフレットや推薦の過去問題を頂くことができました。オープンキャンパスに積極的に参加することで、後の面接や志願理由書を書く際に役立てることができます。
三つ目は、試験に必要な小論文・面接等の練習です。指定校推薦が決まると、担当の先生が一人一人につき指導して下さいます。私は特に小論文が苦手だったので、先生に何度も添削してもらいました。練習していくうちに自分の意見をまとめ、文章として表現することができるようになりました。また、面接の練習では面接ノートを作成し、あらゆる質問に対応できるように備えました。例えば、一つの質問に対し、二つ以上の答えを用意するなどの対策をとりました。先生との練習以外にも、友だちや家族に協力してもらうことで、客観的に自分の面接を振り返ったり、他者の意見を取り入れたりしました。それにより、受け答えに磨きがかかり、より本番を意識することができました。
これらのことから、自分の目標を早い段階で決め、見通しをもって計画的に準備をすることが大切です。進路実現のため頑張って下さい!
■後輩へのメッセージ
面接や小論文への不安から、私は一時期、気持ちが落ち込みがちになることがありました。面接練習で思ったような答えが出せず、思わず涙が出ることもありました。しかし、練習を重ね先生や友だち、家族の支えを得ることで、少しずつ自分の考えを自分の言葉で表現できるようになっていき、不安を乗り越える力を手にすることができました。また、試験当日には、面接ノートに寄せ書きしてもらった「友だちからの応援メッセージ」が、緊張していた私を勇気づけてくれました。不安で押しつぶされそうになっても諦めずに取り組み続けること、周囲からの応援を得ることで、私は合格することができました。これから受験する皆さんにも、必ず周囲からの応援があるはずです。一人で抱え込まず、希望する進路への道を切り開いて下さい。応援しています!
【Shoshi Success Story】
Faculty of Nursing
General Course Anna Itoh
(Japanese Archery club ・ Graduated from Ohtama Junior High School)
'Toward the Realization of Dreams'
I was able to pass the examination for the nursing department of Kyoritsu Women's University by the recommendation of the designated school. I worked on three things to take the exam for the designated school recommendation.
The first is to balance study and club activities. I have been thinking of taking the entrance examination by the recommendation of the designated school since I was a freshman. The recommendation of designated schools is decided by comprehensively evaluating the average rating for three years, clothing and lifestyle, deviation value of the mock examination, etc. Therefore, from the beginning of the first year, I became aware of both the literary and military arts and thoroughly practiced them.
The second one is to collect data of the university. Since the summer of my 2nd year, I have participated in open campuses of various vocational schools and universities, and I learned the characteristics of each school and compared them with my ideal university image. In my case, I couldn't collect information from the materials in the school because there was no recommendation of the designated school from the department I want to study in the past. However, I was able to ask questions directly at the open campus individual consultation and get past questions about brochures and recommendations. Active participation in open campuses can help you with subsequent interviews and filling out application forms.
The third is the practice of essays, interviews, etc. necessary for the examination. Once the recommendation of the designated school is decided, the teacher in charge will guide each student. I was especially bad at short essays, so I had my teacher revise it many times. As I practiced, I was able to summarize my opinion and express it as a sentence. During the interview exercises, you created interview notes to prepare for any questions. For example, we prepared two or more answers to one question. In addition to practicing with teachers, I also asked my friends and family to help me objectively reflect on my interviews and incorporate other people's opinions. As a result, I was able to improve my response and become more aware of the actual situation.
For these reasons, it's important to set your own goals early on, and to plan ahead and prepare accordingly. Do your best to realize your career path!
Message
Anxiety about interviews and essays sometimes made me depressed for a while. I couldn't answer what I thought in the interview practice, and sometimes I couldn't help but cry. However, with practice and support from teachers, friends, and family, I gradually became able to express my thoughts in my own words, and I gained the power to overcome my anxiety. Also, on the day of the exam, I was asked to write "Messages of support from friends" in the interview notebook, which encouraged me when I was nervous. I was able to pass by continuing to work without giving up even if I was almost crushed by anxiety and getting support from people around me. Everyone who is going to take an examination will surely have support from people around him. Don't hold on to it by yourself, and open the way to your desired course. I'm rooting for you!
2019.8. 6 更新
関西学院大学 ⑯合格体験記(平成30年度卒業生)
『 進路実現 』
関西学院大学 総合政策学部(指定校推薦)
普通科 総合進学コース 稲 穂 仁 暉
(生徒会会計 ・ 郡山第一中学校出身)
■合格の秘訣
私はこの度、関西学院大学総合政策学部に指定校推薦で合格することができました。尚志高校に入学した当初は、県立高校の受験に失敗した悔しい気持ちがありました。しかし、これを機に一から勉強しようと思い取り組んできました。推薦で受験するためには、推薦候補生に選ばれなければなりません。選ばれるためには、生活態度や、評定平均値と模擬試験の偏差値が大学の基準を満たしている必要があります。
まず評定平均値とは、一年生から三年生の前期までの定期考査での評定平均のことです。普段は、もちろんのこと、私は1週間前から集中して試験勉強を始め、試験範囲の教科書やワークの問題を完璧になるぐらい定着するように解いていました。
次に模擬試験の偏差値です。模擬試験は定期考査と違い範囲が広く、絞って勉強することができません。そのため、なかなか結果を出しづらいものです。私は、それまで、定期考査の勉強は全力で行っていましたが、模擬試験の勉強はほとんど行ってきませんでした。そのため、夏休みに国語、英語、日本史の3教科の内、特に日本史に力を入れて勉強しました。これまで受けてきた日本史の模擬試験の問題や参考書、教科書を使用して勉強しました。その結果、休み明けの日本史の偏差値が過去最高の偏差値となりました。日本史の偏差値が上がったことで、3教科総合の偏差値が上がり指定校推薦をいただきました。日本史は唯一明白な範囲が出るため、短期間で結果を出すことができます。文系の皆さんは是非日本史に力を入れてみて下さい。
最後に、推薦候補生に選んでいただいた後についてです。推薦候補生になると、一人一人に担当の先生がついて、受験科目の指導をして下さいます。私が受験した科目は書類審査と面接でした。担当の先生と担任の先生に指導していただいたことで、合格することができました。
■後輩へのメッセージ
私は皆さんに伝えたいことは、二つあります。
一つ目は、評定平均値と模擬試験の偏差値を上げることです。現時点で行きたい大学が決まっていなくても、評定平均値と模擬試験の偏差値が高いと、目指せる大学の幅が広がります。
二つ目は、早い段階で行きたい大学を見つけることです。なぜなら、早い段階で方向を決めると、その大学の対策ができるからです。しかし、早い段階で決めることは容易ではありません。ですから、気になっている大学があったら、是非オープンキャンパスに参加してみてください。気になっていることを知ることができたり、大学の雰囲気を感じることができます。
進路実現頑張って下さい。
【Shoshi Success Story】
Faculty of Policy Studies
General Course Hitoki Inaho
(Student Association ・ Graduated from Koriyama Daiichi Junior High School)
'Realization of career path'
I was able to pass the Kwansei Gakuin University general policy department by the recommendation of the designated school this time. When I first entered Shoshi High School, I felt frustrated that I failed the entrance examination for prefectural high school. However, I took this opportunity to study from scratch and have been working on it. In order to take an examination by recommendation, you have to be selected as a recommended candidate. To be selected, your lifestyle, average rating, and deviation from the mock exam must meet the university's standards.
First of all, the average rating is the average rating in the regular examinations from the first grade to the third grade. Usually, of course, I started studying intensively a week ago, and I solved the textbook and work questions in the exam range to the perfection level.
Next is the deviation value of the simulation test. Unlike regular examinations, mock examinations have a wide range and you can't narrow down your study. So it's hard to get results. I had been doing my best to study for a regular test, but I hardly ever studied for a mock test. That's why I studied Japanese history, especially Japanese history, among the three subjects of Japanese language, English and Japanese history. I studied Japanese history using mock exam questions, reference books and textbooks that I had taken so far. As a result, the deviation value of Japanese history after the holidays was the highest ever. As the deviation value of Japanese history increased, the deviation value of the total of 3 subjects increased and I was recommended to a designated school. Because Japanese history has only a clear scope, it can produce results in a short period of time. If you are a liberal arts student, please make an effort in Japanese history.
Lastly, it's about after you've been chosen as a recommended candidate. When you become a recommended student, the teacher in charge of each student will teach you the subjects for the examination. The subjects I took were examination of documents and interview. I was able to pass the examination because the teacher in charge and the homeroom teacher taught me.
Message
I have two things to tell you.
The first is to increase the average rating value and the deviation value of the simulation test. Even if you don't know which university you want to go to at the moment, if the average rating value and the deviation value of the mock examination are high, you can look for more universities.
The second is to find the university you want to go early. Because if you decide the direction at an early stage, the university can take measures. But it's not easy to decide early on. So, if there is a university you are interested in, please join the open campus. You can know what you are concerned about and feel the atmosphere of the university.
Good luck with your career path.
2019.8. 5 更新
東洋大学 ⑮合格体験記(平成30年度卒業生)
『 努 力 』
東洋大学 経済学部 総合政策学科(指定校推薦)
普通科 総合進学コース 佐 藤 佳 南
(陸上競技部 郡山第一中学校出身)
■合格の秘訣
私が東洋大学を志願したのは、高校二年生の冬でした。それまでは、部活動に打ち込んでいたため、卒業後の進路は漠然と指定校推薦で受験したいと考えていただけで、真剣に考えることはありませんでした。しかし、私は将来公務員になり、そのために幅広い知識を習得したいと思ったこと、陸上競技部が全国的に有名なので、東洋大学経済学部総合政策学科に入りたいと思うようになりました。そこで、私が候補生になるために実践した勉強法を紹介します。
〈定期考査〉
私は考査の5日前から集中して勉強を始めました。普段も、毎日授業の復習を1時間は欠かさず行い、この日にこの教科をやる、と予定を決めて学習を行っていました。私は全ての教科で、80点以上という目標を設定し勉強に励んでいました。どの教科も文字を書く時は全て青ボールペンで書き、それ以外のペンやシャープペンシルは一切使用しませんでした。学校の定期考査は模擬試験と比べると比較的点数を取りやすいので、自分に合う勉強法を見つけて、設定した目標に沿って対策をしていくことをお勧めします。
〈模擬試験〉
推薦候補生になるためには、模擬試験での偏差値も関係します。最初は過去問題をただ解いていただけだったので、偏差値がなかなか上がらず苦労しました。私は英語が特に不得手だったので、「毎日単語を20個ずつ覚える。」「問題を解いて分からないものがあったらすぐ答えを見るのではなく、辞書などを引いて大体の日本語訳や文の構成を考えてから解答・解説を読む。」という対策を行い、理解を深めるようにしました。国語と日本史はいつもの学習の延長だと思い、学校で使っている教材を中心に、基礎基本から徹底した学習を進めました。偏差値は簡単に上がらないものなので、日々の積み重ねが大事です。
進路を決めていく上で、親身になり話を聞いてくださった先生方や、どんな時でも私のことを応援してくれた家族にはとても感謝しています。そうやって日々の小さな感謝に気づいていくことは、人間的な成長にも繋がります。将来の夢へ向かって一生懸命努力していけば道は開けてくると思います。
■後輩へのメッセージ
高校での3年間は、あっという間に過ぎていってしまいます。先生方は自分のやりたいことや夢を一緒になっていろいろと考えてくださいました。友達は辛いときに励ましてくれました。私はとても恵まれた環境で進路に向き合うことができたと思います。しかし、これを「当たり前だ」と思ってはいけないと感じています。周りの人と支え合いなにより絶対に大学に行きたい!と思う気持ちがあってここまでくることができました。
これから何度も挫折しそうになる時は来ると思います。そんな時には、自分が頑張る理由をもう一度考えてみてください。目標が明確になって「まだまだやれる!」と思うことができます。受験はつらい時間でもありますが、自分と向き合う大切な時間でもあるので、それを大切にしてみてください。皆さんのことを応援しています!
【Shoshi Success Story】
Department of Economics
General Course Kana Sato
(Track and Field Club ・Graduated from Koriyama Daiichi Junior High School.)
'Effort'
I applied for Toyo University in the winter of my second year of high school. Until then, I had devoted myself to club activities, so I just vaguely wanted to take an examination by recommendation of a designated school after graduation, but I didn't really think about it. However, I wanted to become a public servant in the future and to acquire a wide range of knowledge, and since the track and field club is famous all over Japan, I came to want to enter the comprehensive policy course of the economics department of Toyo University. Here's how I learned to be a candidate.
<Term exam>
I started studying intensively 5 days before the test. I usually review the class every day for an hour, and I set a schedule to do this class on this day. I set a goal of more than 80 points in all subjects and studied hard. I used a blue ballpoint pen to write in all subjects, and I didn't use any other pens or mechanical pencils. Regular school tests are relatively easier to score than mock tests, so I recommend you to find a study method that suits you and take measures according to your goals.
<Mock exam>
In order to become a recommended candidate, the deviation value in the mock examination is also related. At first, I was just solving past problems, so I had a hard time because the deviation value didn't go up. As I was particularly poor at English, I took measures such as "I memorize 20 words every day." and "When you solve a problem and find something you don't understand, you should not look at the answer right away, but you should consult a dictionary and think about the general Japanese translation and composition of sentences before reading the answer and explanation." to deepen my understanding. I thought Japanese language and Japanese history were an extension of my usual study, and I promoted thorough study from the basics, focusing on the teaching materials used at school. Deviation value is not easily increased, so it is important to accumulate it every day.
I am very grateful to the teachers who kindly listened to me and my family who always supported me in deciding my career path. This awareness of everyday small gratitude also leads to human growth. If you work hard towards your future dreams, I think you'll find a way.
Message
Three years in high school pass quickly. The teachers thought about various things together about what they wanted to do and their dreams. My friend encouraged me when I was having a hard time. I think I was able to face my career in a very favorable environment. But I don't think this should be considered "OF COURSE.". I want to support people around me and above all, I want to go to college! I was able to come here because I thought so.
I think the time will come when I will be frustrated many times from now on. If that's the case, think again why you're trying. The goal is clear and you can think, "I CAN STILL DO IT!". The exam is a hard time, but it's also an important time to face yourself, so please take it seriously. I'm rooting for you all!
2019.8. 4 更新
8月5日〜8月11日の日程
| 夏季休業中のスクールバスの運行(7/19〜8/26)>> | |
| 5(月) |
・第3期オンライン英会話特別講座①(A405) |
| 6(火) |
・第3期オンライン英会話特別講座②(A405) |
| 7(水) |
・第3期オンライン英会話特別講座③(A405) |
|
8(木) |
・第3期オンライン英会話特別講座④(A405) |
|
9(金) |
SBは休日用運行経路 |
|
10(土) |
・寮閉鎖(8/17・9:00まで閉鎖) |
| 11(日) |
・ |
|
・ 8月11日(日)~8月16日(金)⇒SB運行なし ・ 【スクールバス略記号】 |
|
2019.8. 3 更新
自己探究サマープログラム 最終日
昨日は自己探究サマープログラム最終日でした。最終日は1、2、3年生全員で自学自習と個別指導でした。
日頃、下級生は上級生の勉強する姿を見ることはなかなかありませんが、今日は1つの教室に縦割りで1年生から3年生まで入って取り組み、良い刺激になりました。先生方への質問も積極的に行えました。
4日間、多くの方々にご協力頂き、充実した内容の「自己探究サマープログラム」になりました。これから夏休み後半が始まりますが、この4日間で得られた学びを、一人一人が活かしていってほしいと願っています。![]()
![]()
Yesterday was the last day of the Self-Exploration Summer Program.On the last day, all the first, second and third graders had self-study and individual guidance.
Usually, the younger students don't often see the older students studying, but yesterday, they joined the class vertically from the first grade to the third grade and it was a good stimulus. Everyone also actively asked questions to teachers.
Thanks to the cooperation of many people for 4 days, it became a "Self-Discovery Summer Program" with substantial contents. The second half of the summer vacation will start soon, and we hope that each and every one of them will make use of the lessons learned over the past four days.
2019.8. 2 更新
自己探究サマープログラム 3日目
本日、自己探究サマープログラム3日目です。
1年生は、初めての探究活動で人生グラフを書き、過去を振り返り自分を知るアクティビティを行いました。
2年生は、プロジェクト学習スタートアップキャンプ2日目で、今日は調査のためのアクションプランを立てました。郡山市役所の政策開発課の方に来校して頂き、実際に調べていく上で問題解決の相談にのっていただきました。午後は、これまでの取り組みの発表会を行いました。
3年生は、自学自習と個別指導です。
本日も暑い1日でしたが、充実した内容でした。![]()
![]()
Today is the third day of the Self Exploring Summer Program.
The first year students drew a life graph as part of their first exploration activity, and did activities to look back on the past and learn about themselves.
The second year students is on the second day of the project learning startup camp and today we have an action plan for the survey. A person from the policy development department of Koriyama city hall came to our school and gave me advice on how to solve the problem in the course of actual research. In the afternoon, we held a presentation meeting on our past efforts.
The third year students are self-study and tutoring.
It was a hot day today too, but the content was substantial.
2019.8. 1 更新
自己探究サマープログラム 2日目
本日は特進コースの2年生が NPO法人 カタリバ >> さんをお呼びし、探究学習のマイプロスタートアップ授業を行いました。自分を知り、探究の仮テーマを決定が本日のゴールです。
お昼には、近所の 鈴木農場 >> さんで購入したとうもろこし、きゅうり、ミニトマト、枝豆を茹でていただきました。
1、3年生は自学自習と個別指導です。それぞれの活動で夏の課題と進路決定に向けた充実した活動ができました。![]()
![]()
Today, 2nd grders of the special promotion course invited NPO corporation "Katariba" to give a MyPro-Startup class of self-exploration study. Today's goal is to know yourself and determine a tentative theme for research.
For lunch, we had corns, cucumbers, cherry tomatoes and edamame, which we bought at Suzuki Farm in our neighborhood.
First and third graders are self-study and individual guidance. In each activity, I was able to carry out substantial activities for deciding the summer tasks and career paths.
2019.7.30 更新
![]()




