9月21日〜9月27日の日程
【朝学】 前期期末考査に向けての学習 |
|
21(月) |
・敬老の日 |
22(火) |
・秋分の日 |
23(水) |
・平常授業 |
24(木) |
・前期期末考査1日目 |
25(金) |
・前期期末考査2日目 |
26(土) |
・週休 |
27(日) |
・情報処理検定 |
・ 9月24日(木),25日(金)・・・前期期末考査(1日目,2日目) ・ 【スクールバス略記号】 |
2020.9.19 更新
大学教員が語る「よく単位を落とす学生」3つの特徴
【特徴1】問題を先送りしてしまう
たとえばレポート提出期限後に「今から提出しても良いですか?」「ネットに接続できず提出できませんでした」などと言ってくるパターン。こうした事後報告タイプは単位不可になる場合がほとんど。逆にどんなことであっても、事前に、そしてマメに教員へ連絡や相談をする学生は考慮の対象となることも多いそうです。
【特徴2】基本的なコミュニケーションのマナーを知らない
教員や大学の事務方に対して敬語が使えなかったり、当たり前のメールマナーを知らなかったりする学生。メールで名前や所属を名乗らない、敬語を使わない、一方的な要求が書かれているなど。
【特徴3】誰かに相談することができない
パソコンが使えない、Wordを使ったことがない、学費が払えないかもしれない...。相談してもらえれば対応可能なことも、相談すること自体が恥ずかしいことだ、悪いことだと思ってしまう学生も多いようです。
高校生活でも社会人生活でも同じことが言えると思います。先送りにしない、きちんとしたコミュニケーションをとる、小まめに相談するということを今から習慣化しておきましょう。
情報ソース (マネーポスト)>>
進路だより No.21より
3 characteristics of students who often fail credits, according to college faculty
[Trait 1] Postpone the problem.
For example, after a report is due, "Can I submit it now? A pattern that says something like, "We were unable to submit your work because we couldn't connect to the Internet. In most cases, this type of after-the-fact reporting will result in no credit being given. On the other hand, students who contact or consult with their instructors in advance about any kind of matter will often be considered.
[Trait 2] They do not know the basic manners of communication.
Students who fail to use respectful language or don't know normal email etiquette for faculty and university administrators. They do not give their name or affiliation in emails, do not use respectful language, or have one-sided requests written in their email.
[Trait 3] Unable to talk to anyone about it.
I can't use a computer, I've never used Word, I may not be able to pay my tuition fees... Many students feel embarrassed or bad about asking for help, even if they can handle it if they ask for it.
The same thing can be said for both high school and adult life. Let's make it a habit from now on not to put it off, to communicate properly, and to consult frequently.
News from career guidance No.21
2020.9.18 更新
保護者による自家用車での送迎について
一部の保護者による自家用車による送迎ルールが守られていないとのご指摘を在校生保護者より頂いております。
乗降場所は、早朝、放課後、平日、休日を問わず、北側道路(生徒自転車置き場側)でお願い致します。
(REQUEST to Parents) Transportation to and from school by car
We have received comments from some parents that the rules for picking up and dropping off students in private vehicles are not being followed.
Please pick up and drop off your child early in the morning, after school, on weekdays and on weekends on the north side of the road (on the side of the student bike parking lot).
2020.9.17 更新
KFB取材
9月3日(木)に、KFB福島放送の取材がありました。
ヨジデスの「フジナッツ健のおじゃましま〜す」というコーナーで、尚志高校のICTを活用した授業や修学旅行、サッカー部などが紹介されます。是非、番組をご覧ください。
放送日時:9月18日(金) 16時40分(予定)
On Thursday, September 3rd, we were interviewed by KFB Fukushima Broadcasting System.
In the segment "フジナッツ健のおじゃましま〜す" of ヨジデス, they will introduce Shoshi High School's classes that utilize ICT, school trips, and soccer club, etc. Please be sure to watch the program.
Air date and time: September 18 (Friday), 16:40
2020.9.16 更新
部活動情報(女子サッカー部)
9月26日(土)から開催される「2020 河北新報旗・皇后杯東北大会」の組合せが決まりました。
女子サッカー部のページへ >>
The combination for the "2020 Kahoku Shimpo Flag and Empress Cup Tohoku Tournament" to be held from September 26, has been decided.
2020.9.15 更新
web面接を攻略しよう
進学の受験が少しずつ始まっていますが、今年度はコロナの影響で面接をweb上で行う上級学校・企業が多くなっています。
メラビアンの法則によると、情報の重要度を判断するのは、視覚情報(55%) > 聴覚情報(38%) > 言語情報(7%) の優先順位。
web面接では、相手の顔を見ようとすると自分がカメラ目線ではなくなったり、映像と音声にタイムラグが発生したりします。
豊かな表情やボディランゲージを含めて「伝わるコミュニケーション」ができているかを意識しなくてはなりません。注意点をいくつか挙げます。
①周囲の騒音・雑音に注意
②背景の映り込みを意識
③使用端末を固定
④服装・充電の確認
⑤webが正常に作動しないときのための連絡方法の確認など
受験のみに限らず、アフターコロナはweb上で面談を行うケースが増えてくると思います。スマホを使いこなすのと同じで、ZOOMなどのweb面談ツールを使いこなせるようにしましょう。
情報ソース(STADIUM Co., Ltd.) >>
進路だより No.21より
Let's capture web interview
College entrance exams are slowly starting to take place, but this year, due to the corona, many advanced schools and companies are conducting interviews on the web.
According to Merabian's Law, the priority for determining the importance of information is visual information (55%) > auditory information (38%) > verbal information (7%).
In a web interview, you may find yourself not looking at the camera when you try to see the other person's face, and there is a time lag between video and audio.
You must be aware of whether you are communicating in a way that "gets across" including rich facial expressions and body language. Here are a few things to keep in mind
(1) Pay attention to the noise and disturbances around you.
(2) Be aware of the reflection of the background.
(3) Fixed terminal
(4) Confirmation of clothing and charging.
(5) Confirmation of how to contact you when the web doesn't work properly, etc.
I believe that more and more After Corona will be conducting interviews on the web, not just for exams. Just like you're familiar with your phone, you should be able to use a web interview tool such as ZOOM.
Information Source (STADIUM Co., Ltd.) >>
News from career guidance No.21
2020.9.14 更新
強まる地元志向
私立大学では2016年度からの入学定員厳格化の影響で、ここ数年難易度が上昇。それを避けるように2020年度入試では志願者数が減少に転じ、今もその志望動向が継続しています。
今年度はさらにコロナの影響もあるためか、前年度と比較すると38の道府県で地元大学の志望者割合が高くなり、地元志向が強まっている傾向が見られています。県外の上位大学を目指さず、地元の中堅大学に落ち着くという学力上位層も多くなっているようです。入試改革による安全志向、コロナによる地元志向。先の読めない受験となりそうです。
ちなみに、地元大学への志望者割合が減少しているのは、岩手、東京、神奈川、愛知、鳥取、愛媛、高知、福岡、長崎です。
進路だより No.20より
Increasingly local-oriented
The difficulty level of private universities has increased over the past few years due to the tightening of admission capacity since 2016. As if to avoid this, the number of applicants for the 2020 entrance exam began to decline, and the trend of aspirations continues today.
In 38 prefectures in Japan this year, perhaps due in part to the effects of the corona, the percentage of applicants to local universities is higher in 38 prefectures than in the previous year, indicating a trend of increasing local orientation. Some of the top-ranked students in these regions are not aiming for top-tier universities outside the prefecture, but rather are settling for mid-tier universities in their hometowns. Safety-oriented due to entrance exam reforms and local orientation due to corona. It seems to be an unpredictable examination.
Incidentally, the percentages of applicants to local universities are decreasing in Iwate, Tokyo, Kanagawa, Aichi, Tottori, Ehime, Kochi, Fukuoka and Nagasaki.
News from career guidance No.20
2020.9.13 更新
9月14日〜9月20日の日程
【朝学】 スタディサプリ通年講座(A:国語,B:数学) |
|
14(月) |
・平常授業 |
15(火) |
・平常授業 |
16(水) |
・基調教育(6校時/各教室) |
17(木) |
・平常授業 |
18(金) |
・平常授業 |
19(土) |
・特進授業日(2,3年) |
20(日) |
(SBは休日用運行経路) |
・9月16日(水)・・・基調教育(6校時・各教室),清掃なし ・9月19日(土)・・・1学年部会,コース系説明会,学級懇談会 9:00~9:15(受付),9:15~10:00(1学年部会・第一体育館) 10:15~11:00(コース/系説明会,第一体育館/スカイホール/B303) 11:15~(学級懇談会/各教室) 【スクールバス略記号】 |
2020.9.12 更新
1年生 コース・系説明会
9月9日(水)に1年生に対して2年次からのコース・系についての説明会が行われました。
科 |
1年 | 2〜3年の系・コース |
普通科 特別進学 |
共通 |
人文社会探究系(文系の国公立大学、難関私立大学を目指す) |
普通科 総合進学 |
共通 |
文系(文系の四年制大学、短期大学等を目指す) |
情報総合科 | 共通 |
コンピュータビジネス コース(情報・工業・商業分野をはじめとする各方面への進学や就職を目指す) |
2020.9.11 更新